כרטיסים ותעריפים – מידע כללי

במטרונית ניתן יהיה להשתמש בכרטיסי נייר לנסיעות חד פעמיות ובכרטיס "רב קו" כמקובל בשאר אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. להבדיל מאוטובוסים, ובדומה לרכבת קלה, התשלום והחיוב בעבור הנסיעה במטרונית מתבצע על הרציף, טרום העלייה למטרונית.

שימו לב – במערכת המטרונית לא ניתן לרכוש כרטיס אצל הנהג. הרכישה והתיקוף מתבצעים על הרציף. לצפייה בסרטון הסברה על רכישה ותיקוף ברציף, לחצו כאן.

אז איך משלמים על נסיעה במטרונית?

על רציפי המטרונית תפגשו במספר מכשירים המשמשים לרכישת כרטיסים ולתיקוף. בנוסף, ניתן לרכוש כרטיסים בעמדות השרות ובאתר האינטרנט.

עמדת רכישה ותיקוף ראשית

עמדה זו מוצבת ברציפים ובתחנות המרכזיות. זוהי עמדה אוטומטית המופעלת על ידי הנוסע בעזרת מסך מגע, התשלום בה מתבצע באמצעות מטבעות, שטרות או כרטיסי אשראי, והיא מחזירה עודף. שימושיה:

כרטיס נייר:

  • רכישת כרטיסי נייר לנסיעה חד פעמית

רב קו:

  • רכישת חוזים לכרטיס הרב-קו (העמדה מזהה את פרופיל הנוסע בעת הטעינה, ומציגה לפניו רק את חלופות הטעינה ואת המחירים התואמים את הפרופיל ואת הזכויות שלו).
  • הנפקת כרטיסי רב-קו אנונימיים.
  • הצגת יתרות חוזי הנסיעה בכרטיס הרב-קו של הנוסע.

תיקוף:

  • ביצוע תיקוף של חוזה נסיעה לקראת נסיעה במטרונית

לאחר השלמת העסקה, אין אפשרות לבטל אותה בעמדה ולצורך כך צריך לפנות לעמדות השרות המאוישות.

עמדת רכישה ותיקוף באמצעות כרטיסי אשראי

עמדה זו מוצבת ברציפים ובתחנות המרכזיות. זוהי עמדה אוטומטית המופעלת על ידי הנוסע, והתשלום בה מתבצע באמצעות כרטיסי אשראי בלבד. שימושיה:

כרטיס נייר:

  • רכישת כרטיסי נייר לנסיעה חד פעמית

רב-קו:

  • רכישת חוזים לכרטיס הרב-קו (העמדה מזהה את פרופיל הנוסע בעת הטעינה, ומציגה לפניו רק את חלופות הטעינה ואת המחירים התואמים את הפרופיל ואת הזכויות שלו).
  • הצגת יתרות חוזה הנסיעה בכרטיס הרב-קו של הנוסע

תיקוף:

  • ביצוע תיקוף של חוזה נסיעה לקראת נסיעה במטרונית.

לאחר הרכישה, כשרוצים לנסוע – פשוט מתקפים!

מהו תיקוף?

פעולת התיקוף היא למעשה החיוב עבור הנסיעה הקרובה במטרונית, באמצעות כרטיס ה"רב-קו". פעולת התיקוף יכולה להתבצע במכשיר התיקוף המהיר או בעמדות הרכישה. לא ניתן לשלם או לתקף בתוך המטרונית או בעמדת הנהג.

מכשיר תיקוף מהיר

מכשיר זה משמש לתיקוף בלבד ומאפשר לנוסע לבצע תיקוף מהיר של הנסיעה הקרובה, ללא צורך במגע ישיר.

כל מה שצריך לעשות הוא לקרב את הרב-קו למכשיר התיקוף המהיר, לוודא שיש אור ירוק ו… זהו! שימו לב – אם נדלקה נורית אדומה ולא ירוקה, משמעות הדבר שהתיקוף לא בוצע.

במידה ויש מספר "חוזי נסיעה" הטעונים לכרטיס ה"רב-קו", מכשיר התיקוף המהיר יתריע על כך על ידי הדלקת נורית אדומה, ויפנה את הנוסע לאחת מעמדות הרכישה ברציפים כדי שיבחר באיזה חוזה הוא רוצה להשתמש.

זיכרו – גם אם ברשותכם חופשי-חודשי או חופשי-יומי עליכם לתקף את כרטיס הרב-קו לפני כל נסיעה.

זוכרים שפעם היינו עולים לאוטובוס והנהג היה מנקב לנו את הכרטיסייה? או שהיינו מציגים לנהג את כרטיס ה"חופשי-חודשי"? היום, במטרונית, פשוט מתקפים. זה פשוט ומהיר – רק לקרב את הרב-קו למכשיר התיקוף המהיר, לוודא שיש אור ירוק ו… זהו.

מי לא מתקף?

  • מי שברשותו כרטיס נייר ואין לו כרטיס רב-קו, לא צריך לתקף לפני הנסיעה, אך יש לשמור את הכרטיס לביקורת.
  • מי שמחזיק בתעודת עיוור
  • בשלב זה חיילים ושוטרים במדים, ובכללם בעלי צווים, לא נדרשים לתקף

מתי מבצעים תיקוף של חוזה הנסיעה הקיים בכרטיס ה"רב-קו"?

תמיד, לפני כל עליה למטרונית יש לבצע "תיקוף" של כרטיס ה"רב-קו". גם אם הנסיעה במטרונית היא נסיעת מעבר לאחר ירידה מאוטובוס וגם אם ברשות הנוסע "רב-קו" חופשי חודשי! נוסע שלא תיקף, ייחשב כנוסע שלא שילם. גם אם טענתם את כרטיס הרב-קו בחוזה נסיעה או בכרטיס לנסיעה בודדת, עדיין עליכם לתקף לפני הנסיעה עצמה.

לתשומת ליבכם, במערכת המטרונית מופעלים אמצעי בקרה. על מנת להימנע מקנסות, הקפידו לבצע תיקוף על גבי הרציפים טרם כניסתכם למטרונית.