מהי מערכת המטרונית?

המטרונית היא מערכת תחבורה מתקדמת, שתיסע בנתיבי תחבורה ייעודיים ותהיה בעלת העדפה הדרגתית ברמזורים. המטרונית תאפשר לך הנוסע, תכנון נסיעה באמצעות מערכות מידע בזמן אמת. חברת דן בצפון מפעילה את המטרונית ותפעיל בשלב זה שלושה קווי מטרונית שיחברו את חיפה עם ערי הקריות. אל תחנות המטרונית ניתן יהיה להגיע באמצאות קווי אוטובוס חדשים, או קיימים שמסלולם ישונה במעט. לוחות הזמנים והתדירות של קווים אלו יותאמו ללוחות הזמנים של המטרונית, זאת כדי לאפשר נסיעות המשך רציפות או בזמן המתנה מועט ככל הניתן.

מהם זמני הפעילות של המטרונית?

הקו הראשי של המטרונית, ממרכזית הקריות למרכזית חוף הכרמל, יפעל במשך כל השבוע, 24 שעות ביממה, כולל ערבי שישי ושבתות. שאר קווי המטרונית יפעלו עד כניסת השבת וישובו לפעול עם צאת השבת. יש להתעדכן בתדירות המדויקת תחת קווים ומסלולים ב"תדירות מטרוניות".

האם תעריף הנסיעה באזור נשאר זהה?

תעריף הנסיעה במטרופולין חיפה יישאר זהה ויתבסס על 5 אזורי תעריף, גם בעת הפעלת מערכת המטרונית. מחיר נסיעה במטרונית יהיה זהה למחיר הנסיעה באוטובוס שהיה נהוג באותו מסלול.

כיצד משלמים על נסיעה במטרונית?

מתקפים ונוסעים – התשלום על נסיעה במטרונית הוא באמצעות כרטיס הרב-קו. לפני כל נסיעה במטרונית, מעבירים את כרטיס הנסיעה החכם (הרב-קו) במכשירי התיקוף הממוקמים על הרציפים.

כמו כן, בכל תחנת מטרונית ניתן לקנות כרטיס נסיעה חד-פעמי (כרטיס נייר) לנסיעה בודדת. את כרטיס הנסיעה החד פעמי אין צורך לתקף.

שימו לב – העברת כרטיס הרב קו הטעון לצורך תיקוף מתבצעת במכשיר התיקוף המצוי על רציף המטרונית, לפני הכניסה למטרונית. לא ניתן להעביר את כרטיס הרב קו על המטרונית עצמה. גם במקרים של חופשי חודשי או חופשי יומי יש להעביר את כרטיס הרב קו במכשיר התיקוף לפני הנסיעה.

גם אם ברשותי חופשי-חודשי או חופשי-יומי עלי לתקף את כרטיס הרב-קו?

כן – לפני כל נסיעה.

כאשר אתם עולים לנסיעה בתחבורה ציבורית אחרת, שלא במטרונית, אתם עולים ומחויבים בתקוף ,בכל מצב! , הרי הנהגים לא מכירים אתכם וזהו חוק מדינה.

אותו הדבר במטרונית, רק שהתקוף נעשה חיצונית למטרונית עצמה.

זכרו! עליה לנסיעה ללא אישור תשלום (תקוף) הנה עבריה פלילית שבגינה יש לקבל תעריף מוגדל.

מי לא מתקף?

  • מי שברשותו כרטיס נייר ואין לו כרטיס רב-קו, לא צריך לתקף לפני הנסיעה, אך יש לשמור את הכרטיס לביקורת.
  • מי שמחזיק בתעודת עיוור
  • חיילים ושוטרים (חיילים ללא מדים בסופ"ש, מתחילת השירות של קווי הלילה ביום חמישי (חצות) ועד תום השירות של קווי הלילה במוצ"ש). על החיילים/שוטרים לתקף את הנסיעה באמצעות כרטיס החוגר/שוטר שלהם לפני העלייה למטרונית .
  • חיילים בשרות לאומי

באילו מסמכים עלי להצטייד בבואי להנפיק רב-קו אישי?

  • יש להביא תעודת זהות או דרכון.
  • יש למלא טופס בקשה להנפקת כרטיס חכם.
  • זכאים להנחה – יש להציג אישורים על הזכאות: סטודנטים – תעודת סטודנט בתוקף + אישור ממוסד לימודים; אזרח ותיק – תעודת זהות; נוער – ת"ז של ההורה כולל הספח שבו רשום הילד; זכאי הביטוח הלאומי – אישור זכאות.

 

האם כרטיס הרב-קו יאפשר מעבר בין המטרונית לאוטובוס?

כן. כרטיס הרב-קו יאפשר לעבור בין כל אמצעי התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה, למעט מוניות והכרמלית, במחיר נסיעה בודדת, בתוך 90 דקות.

מהו תיקוף?

תקוף = ולידציה

התקוף מיועד לבדוק את זכאות הנוסע לנסיעה (אם ברב קו של הנוסע קיים חוזה נסיעה מתאים) ולבצע חיוב בהתאמה (לדגמא: חיוב חוזה נסיעה מסוג "ערך צבור" בנסיעה).

את התקוף מבצעים במכשירי התקוף המוצבים בכל רציפי המטרונית ובתחנות המרכזיות טרם העלייה למטרונית. מכשיר התקוף הנו עמדה אוטומטית המופעלת על ידי הנוסע/ת ומשמשת כאמור לתקוף הנסיעה המיועדת.

להבדיל מתחבורה ציבורית אחרת, ששם מתבצעת פעולת התקוף בתוך כלי הרכב, כפי שלא ניתן לעלות לנסיעה בהם ללא תקוף אותו הדבר במטרונית, רק שהתקוף נעשה חיצונית למטרונית ואוכפים אותו מבקרים.

מתי מבצעים תיקוף של חוזה נסיעה הקיים בכרטיס הרב קו?

תמיד, לפני כל עליה למטרונית יש לבצע "תיקוף" של כרטיס הרב קו במכשיר התיקוף. גם אם ירד הנוסע מאוטובוס של מפעיל תחבורה ציבורית אחר, שבו בוצע תיקוף ובכוונתו להשתמש כעת במטרונית במסגרת "נסיעת מעבר ל-90 דקות"  עדיין חייב הנוסע לבצע תיקוף טרום עלייתו למטרונית !

עלייה ללא אישור תשלום (תיקוף הינו אישור) הינה עבירה פלילית על פי חוקי המדינה ואי לכך יינתן לנוסע/ת כדין תערף מוגדל.

גם אם ברשות הנוסע רב קו עם חוזה נסיעה תקופתי חופשי (כדוגמת חופשי חודשי / שבועי / יומי)  עדיין חייב הנוסע לבצע תיקוף טרום עלייתו למטרונית.

איך מבצעים תיקוף כאשר יש מספר "חוזי נסיעה" טעונים בכרטיס הרב קו?

ברציף ישנם שלושה סוגים של מכשירי כרטוס.

המכשיר לתקוף מהיר (הקטן) ,מותאם רק לנוסעים אשר בכרטיס החכם שלהם, יש חוזה אחד בלבד מוטען.

שני המכשירים האחרים, מותאמים לכרטיסים חכמים, בהם יש יותר מחוזה אחד.

במקרה ונוסע/ת לא מכירים את הנושא הזה , הם יגיעו למכשיר לתקוף מהיר והוא ירשום להם "קוד 204" זה למעשה מצב של "חוזים מתנגשים", המכשיר לא יודע לזהות את החוזה הרצוי לתקוף. נורית החיווי תישאר על צבע אדום /כתום ובפועל לא יתבצע תקוף, מה לעשות ? על הנוסע/ת לגשת לעמדת התקוף הגדולה או הבינונית בלבד!

מהו חוזה נסיעה?

קבוצת פרמטרים ונתונים הנרשמים בכרטיס החכם או בכרטיס חכם מתכלה, ומגדירים זכויות נסיעה של מחזיק הכרטיס.

דוגמאות לחוזה נסיעה: ערך צבור, מנוי חופשי (יומי, שבועי , חודשי), נסיעה בודדת בתוך כרטיס רב קו (במסגרתה ניתן לנסוע 90 דקות בתחום הגיאוגרפי המוגדר בטעינה ולהחליף אמצעי תחבורה ציבורית).

מה לעשות במקרה של אבידה?

פנה למוקד שרות הלקוחות שלנו או פנייה באמצעות אתר האנטרנט או לעמדות  השרות במרכזית המפרץ/חוף הכרמל או פשוט צור קשר עם המוקד הטלפוני *2450 בשעות הפתיחה לדיווח בהקדם, שם ייקחו את פרטיך ופרטי האבדה ויעדכנו אותך בהמשך התהליך.

האם רב-קו שהונפק בעיר אחרת תקף למטרונית?

כן, גם רב-קו שהונפק בעיר אחרת תקף למטרונית, אולם יש לוודא שמוטען עליו חוזה המתאים לנסיעה במטרונית, כגון: חוזה חופשי חודשי מרחב חיפה או כרטיס בודד בקוד מתאים. למידע נוסף לחצו כאן.

האם ניתן להעלות אופניים למטרונית?

בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ניתן לעלות למטרונית עם אופניים מקופלות בלבד!

הדבר תקף לא פחות לאופניים חשמליות, במידה ולא ייעשה כך, לא יעלה הנוסע/ת למטרונית ויורד מיד.

למידע נוסף לחץ כאן

האם עגלת ילדים מחויבת בתשלום?

לכל מטרונית ניתן להעלות עגלה פתוחה אחת בלבד! דרך דלת מס' 2 בלבד ונדרשת לקשירה במקום המיועד לה.

בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ניתן לעלות עם עגלת ילדים פתוחה ללא תשלום, פרט לשעות 07:00-09:00 בבוקר. בשעות אלו יש לשלם עבור עגלה פתוחה.

עגלה מקופלת לא מחויבת בתשלום בכל שעות היממה.

למידע נוסף לחץ כאן

מאיזה גיל ישנה חובת תשלום?

בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ילד עד גיל 5 אינו חייב בתשלום.

מבוגר הנוסע עם שני ילדים מתחת לגיל 5, חייב בכרטיס אחד עבורו, וכרטיס אחד עבור שני הילדים.

האם ניתן להגיע עם המטרונית לאצטדיון סמי עופר?

כן, אך ורק בזמני משחקי כדורגל שיפורסמו באתר האינטרנט מראש!

קו 1 שיוצא ממרכזית הקריות (כורדני) יעבור דרך אצטדיון סמי עופר לפני הכניסה לתחנת חוף הכרמל, בימים בהם מתקיימים משחקים.

יש להצטייד מראש בכרטיס נסיעה הלוך חזור במטרונית כדי להימנע מעומסים על מכשירי הכרטוס. ניתן לטעון מראש כרטיס הלוך חזור או ערך צבור על כרטיס רב קו (אנונימי או פרסונאלי) ולתקף לפני העלייה למטרונית.

האם ניתן לרכוש כרטיס רב קו שאינו אישי?

בעמדות השרות ניתן להנפיק כרטיס רב קו אישי (פרסונאלי) עם תמונה ופרטים מזהים, או כרטיס רב קו אנונימי, ללא תמונה ופרטים מזהים.
לידיעתכם, כרטיס אנונימי, לא יכול להיות מוטען בפרופיל המקנה הנחה או בחוזה חופשי חודשי, ואינו מבוטח/אחריות במקרה של אבדן. עלות הכרטיס האנונימי היא 5 ₪.
ניתן לרכוש כרטיס רב קו אנונימי גם במכונות הכירטוס הגדולות שנמצאות בכל רציף.

כיצד מתקפים כרטיסיית המשך של אגד במטרונית?

כאשר משתמשים בכרטיסיית המשך של אגד, הכוללת מקטע עירוני ומקטע בין-עירוני התיקוף מתבצע כך:

  1. לאחר הנסיעה הבין עירונית – יש להכניס את הכרטיס למכשיר כירטוס בעל מסך מגע (לא לתקף במכשיר הכירטוס המהיר), ללחוץ על "בחירת הסדר נסיעה לתיקוף", ללחוץ על הכרטיסייה שממנה תוקפה הנסיעה הבין עירונית, והמכשיר יתקף את המקטע העירוני. במידה ויש יותר מכרטיסייה אחת באותו קוד נסיעה על כרטיס הרב קו, כדאי לזכור מה היתרה לאחר השימוש הבין עירוני באגד וכך לזהות שזו אותה הכרטיסייה.

שימו לב – אם באגד השימוש היה בנסיעה האחרונה על כרטיסייה זו, הכרטיסייה תוצג ביתרה 0, אבל עדיין ניתן יהיה לבחור בה ולתקף אותה, מאחר ונותר בה המקטע העירוני.

  1. לפני הנסיעה הבין עירונית – יש להכניס את הכרטיס למכשיר כירטוס בעל מסך מגע (שוב – לא לתקף במכשיר הכירטוס המהיר), ללחוץ על "בחירת הסדר נסיעה לתיקוף", לבחור את הכרטיסייה הרלוונטית (קוד 7 במקרה זה). והמכשיר יתקף את המקטע העירוני

הנסיעה הבין עירונית והנסיעה העירונית צריכות להתבצע באותו היום.

מהם זמני הנסיעה במטרונית?

בקו 1, הקו האדום, משך זמן הנסיעה הוא כ  70 דקות.

בקו 2, הקו הכחול, משך זמן הנסיעה הוא כ 55 דקות.

בקו 3, הקו הירוק, משך זמן הנסיעה הוא כ – 50 דקות.

מהם חוזים מתנגשים או קוד 204 במכשיר התיקוף המהיר?

חשוב לציין ! -מכשיר התיקוף המהיר, הולידטור, הינו מכשיר שנועד אך ורק למי שיש חוזה אחד בלבד על כרטיס הרב קו שבידיו. במידה ויש לו יותר מחוזה אחד המכשיר יציין שיש לו מצב של "התנגשות חוזים" קוד 204 נורית החיווי תראה נורית אדומה ולא ישמע ציפצוף מהמכשיר. במקרה כזה הנוסע/ת חייבים להמשיך לתקף אך ורק במכשירים האחרים שברציף.

שינוי
ניגודיות